عکس های قدیمی اهر (سری اول)
* برای دیدن عکس ها در اندازه واقعی، بر روی عکس کلیک کنید.
موزه ادب و عرفان در اهر + تصاویر
بنای شیخ شهاب الدین اهری
هسته اولیه شهر اهر:
هسته اولیه شهر اهر که قدمت چندانی هم ندارد در کناره غربی رودخانه موسوم
به کوچک چای شکل گرفته و شامل 9 محله بوده که این محلات در داخل قلعه ای
محصور بوده اند . این محلات عبارتند از : محله کربلایی کریم ، محله 3 دکان ،
محله دلاغ خانه ، محله دیک مسجد ، محله سادات لو ، محله نخجوانلو ، محله
حاصل حیاطی ، محله شیخ عماد و بازار .
این شهر چهار دروازه داشته که به وسیله چهار مسیر اصلی به مرکز و بازار شهر
هدایت می شده است . در اطراف این مسیر ها مراکز فرهنگی تحاری و محلات
متمرکز بودند . اطراف بافت قدیمی شهر اهر به وسیله باغات محصور بوده است .
محور های اصلی شهر اهر عبارتند از :
خیابان شمالی – جنوبی شیخ شهاب الدین که در شمال به جاده یاغ بسنلو – زند
آباد می پیوندد و در جنوب شهر به مقبره شیخ شهاب الدین ختم می شود . این
اثر تاریخی که می توان آن را نقطه عطفی در شهر اهر
دانست موجب شده تا این محور از اهمیت خاصی برخوردار شود . از نظر ارتباطی
از درجه اهمیت بالایی برخوردار شود . از نظر ارتباطی از درجه اهمیت
بالایی برخوردار است و شمال و جنوب شهر را به یکدیگر مرتبط می کند . از نظر
کارکردهای شهری نیز می توان گفت یکی از محورهای اصلی شهر بوده و تقریباً
سرتاسر حاشیه این محور را کاربری های تجاری و اداری و به طور کلی خدماتی
تشکیل می دهند .
خیابان شرقی – غربی امام خمینی ، شرق و غرب شهر را به هم مرتبط می کند .
خیابان شهید رجایی که به موازات خیابان امام خمینی قرار گرفته است .
در ادامه به معرفی مختصر آثار تاریخی این شهر می پردازیم .
مساجد:
در اهر کلاَ 17 مسجد وجود داشته که آنهایی که سالم مانده اند اشاره کوتاهی به آنها می کنیم .
مسجد شیخ عماد
مسجد شیخ
آق مسجد
مسجد دباغخانه ( که به تازگی تخریب شد)
و مهمترین مسجد که ملاک شهر بودن در زمان قدیم بود مسجد جامع است . (7)
مسجد جامع با پوششی گنبدی و با مصالح تماماً آجری ساخته شده است .
مسجد فوق که متاسفانه بر اثر عوامل طبیعی از جمله رطوبت – برف و باران – و
عوامل انسانی تخریب شده بود که اخیراً توسط سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و
بازسای قرار گرفت .
کاروانسرا
شهر اهر علاوه بر این کاروانسراهایی نیز در داخل بافت شهری خود داشته است که آثار برخی از آنها هنوز نیز به چشم می خورد .
کاروان سرای تاریخی واقع در محوطه تاریخی مذهبی آق مچید ( مسجد سفید ) با مساحت تقریبی 2 هزار متر مربع با دروازه وسیع و به صورت چهارگوش و 2 طبقه با معماری خشتی و نمای آجری ساخته شده است .
کاروانسرای دیگری که می توان به آن اشاره کرد کاروانسرای گویجه بئل که در 24 کیلومتری اهر قرار دارد . چون این گردنه ، در زمستان ها خیلی سرد و برف گیر و اکثرا در اثر برف و کولاک بسته می شد ، احداث دو جان پناه در دو طرف آن ضروری بوده است.
بازار اهر :
بنای بازار در قدیم با تیر و حصیر بوده است ولی مرحوم رشیدالملک حکمران ارسباران ، تغییرات و تعمیرات کلی در بنای آن داد و پس از اتمام تعمیرات در شب مبارک نیمه شعبان 1321 هجری قمری آن را افتتاح نمود . (12)
بازار اهر دارای چهار شاخه است :
1- راسته بازار
2- بازار نصیر بیک
3- بازار جعفر قلی خان
4- بازار کفاشان
در اینجا اشاره ای هم به نحوه شکل گیری بازار اشاره ای داشته باشیم .
روند شکل گیری بازار های شهری :
در زمان صفویه ، بازاری در اصفهان بود که از دروازه حسن آباد تا دروازه طوقچی امتداد داشت.
بقعه شیخ شهاب الدین اهری :
بنای بقعه در محوطه ای به طول 41 متر و عرض 36.5 به مساحت 1497 متر مربع بنا شده که در تهیه ساروج و گِل ساختمان ، میلیون ها تخم مرغ نذری مردم به کار رفته است .
ساختمان بقعه دارای یک ایوان بزرگ ، 2 مناره ، 2 ایوان کوچک 2 طبقه در طرفین مناره ها ، مسجد بزرگ ( خانقاه ) و اطاق کوچکی در قسمت ضلع شمالی قرار دارد .
در هریک از مناره ها آئینه ای محدب به طول 3.8 متر و عرض 70 سانتیمتر بوده که در اثر حمله روس ها از بین رفته است و جای آن در مناره غربی کاملاً نمایان و از سطح زمین 1.75 متر بلندی داشته است . (5)
با توجه به مطالب گفته شده در صفحات قبل ، به شناخت بنا از طریق عکسبرداری هوایی می پردازیم .
شیخ شهاب الدین محمود اهری فرزند احمد اهری در اواخر قرن ششم هجری در اهر متولد شد .
تاریخچه دقیق بنا :
نگاهی به مشخصات بناهای دوره ایلخانی :
سبک و معماری دوره ایلخانی شبهات زیادی به دوره سلجوقی دارد ولی شکل و
مقیاس ساختمانی ویژگی های منحصر به فردی دارد . حکمرانان ایلخانی زورمندی
خود را در بنا کردن و علاقه به بناهای بلند و گنبدهای بزرگ دیده و آن میل
را با ایجاد چنین بناهایی نشان می دهند .
در این زمان استفاده بسیار متنوع از آمود انواع کاشی کاری ، گچبری ، آجر کاری ، نقاشی و ترکیب آنها به تعداد زیاد و با کیفیت کم نظیر مشاهده می شود .
جرزها و طاق نماها و دریچه های ینا خیلی سبک تر از قبل و از حجم توپر کاسته
شده و به فضاهای خالی افزوده شد . سیستم درزگیری بهتر از شیوه های قبل
انجام می شد . و ساختمان ها مرکب تر می شدند و جزئیات ظریف تر انجام می شد .
ویژگی های بنا :
1-بناهای چهار گوش یعنی با مقطع مربعی شکل و با تعبیه بازوهایی در جهت های
فرعی جغرافیایی و تبدیل آن به فیل گوش که به وسیله آنها مقطع مربعی شکل به
مقطع هشت ضلعی و احداث گنبد دو پوسته منجر می شد.
2-مرتفع سازی بناها جهت نشان دادن اوج قدرت خویش
3-بناهای خشن و فاقد نقش و نگارهای بیرونی
4-گچبری های کاملاً حرفه ای در داخل بنا
1- مناره ها :
دو مناره زیبا ، ابهت این بنا را صد چندان کرده است . ارتفاع آنها در حال حاضر همان طور که در صفحات قبل هم گفته شد 18 متر است در مورد بدنه مناره هم در صفحات قبل توضیح کاملی داده شده است .
2- مسجد بزرگ :
فضای بزرگی که زیر گنبد قرار گرفته مقطعی مربعی شکل دارد که هر ضلع آن 20/11 متر است و ارتفاع آن 18 متر و ضخامت دیوارهایش 30/1 متر می باشد . در این مسجد محرابی دیده نمی شود و شاید محل برگزاری مراسم مختلف دراویش یا محل اجتماع علما بوده است . این مسجد به وسیله درب هایی در شرق و غرب به دو اتاق جانبی راه دارد و توسط درهایی دیگر به ایوان بزرگ و صحن داخل مرتبط می شود . مسجد بزرگ در محل به خانقاه و بعضاً به قوشوخانا معروف است .
3- اتاق ها ( دهلیزها ) :
اتاق های بزرگ ضلع شرقی و غربی مسجد بزرگ هرکدام به ابعاد ( 60/9 * 30/6 متر ) قرینه هم ساخته شده اند . مسجد بزرگ و این دو دهلیز ، اینک به موزه اختصاص داده شده است .
4- راه پله ها :
از ضلع غربی و شرقی ایوان بزرگ با 52 پله به بالای مناره ها راهی مارپیچی وجود دارد . پله ها در داخل مناره ها دور ستون آجری پیچیده شده به بالای مناره ها می رسد که این ستون آجری در نوع خود بی نظیر و بی اندازه زیبا و قابل توجه است .
5-حجره ها :
تعداد 4 اتاق کوچک به ابعاد ( 90/3*80/2 ) می باشد که شاید محل بیتوته عرفا
بوده و اینک در دو باب از آنها اداره میراث فرهنگی مستقر شده و به امورات
مربوطه رسیدگی می کنند .
6-چله خانه :
اتاقی است که عرفا به چله نشینی و ریاضت می پرداختند . هیچ پنجره یا
روشنایی ندارد و محلی خلوت بوده که تنها به عبادت و شب زنده داری اختصاص
داشته است .
7-چینی خانه :
اتاقی بوده که اختصاص به ظروف چینی ( برای پذیرایی ) داشته است و در حال
حاضر اثری از ظروف فوق باقی نمانده است . این اتاق در محل به جن خانه معروف
است .
8-مسجد کوچک :
این مسجد در شرق بقعه به ابعاد ( 90/6 * 30/9 ) واقع شده و دیوارهای آن با
گچ بریها و نقاشی های سبک صفوی تزیین یافته و با طاق و مقرنس کاری گوشه ها و
خوانچه ها و نقش های زیبا ، یک بنای مزین و کاملی را نشان می دهد .
این مسجد دارای محراب بوده و در بالای محراب به خط زیبایی نوشته شده است که :
« افضل الاعمال الصلوۀ ثم قراۀالقرآن »
10-مزار شیخ :
11-در جنوبی :
در محوطه جلوی مغازه ها ، استخری است تقریباً مربعی شکل که طول اضلاع آن 28 متر می باشد . در سابق ، بیش از 2 متر عمق داشت که بعدها به علت جلوگیری از افتادن اشخاص و در نتیجه غرق شدن ، عمق آن را کاسته اند که اینک یک متر می باشد
13-تاسیسات بهداشتی :
جهت تامین تیازهای حرارتی قسمت های مختلف بقعه، موتورخانه و انبارهای مخصوصی ساخته شده است .
اکنون ساختمان در وضع خوبی پابرجاست با این همه بایستی اقدامات حفاظتی ( هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ مرمتی ) لازم معمول گردد .
گنبد مسجد شیخ شهاب با قطر 20/11 متر پس از گنبدهای بزرگ اردبیل و مسجد کبود تبریز و مسجد جمعه ارومیه چهارمین گنبد بزرگ آذربایجان است .مفهوم حفاظت :
حفاظت انسان ازخویش در مقابل عوامل طبیعی ، حفاظت از فضاهای زیستی ، محیط زندکی ، حفاظت از محیط مدنی و روستاها همچنین حفاظت از اسناد ، مدارک ، شواهد و ابزار کار همواره در طول حیات بشر قابل مشاهده است . در چند دهه اخیر ، به دلیل رشد و توسعه وسیع و همه جانبه و در معرض خطر قرار گرفتن کره زمین مقولاتی از قبیل حفاظت از خاک ، حفاظت از آب و اتمسفر و …. نیز مورد توجه قرار گرفته است . این حفاظت از محیط زیست از بعد کلان و ریز و هر آنجایی که ابعاد انسانی موجود در آثار در جهت این مقوله باشد مورد تاکید قرار گرفته است . انسان ، محور تمام فعالیت های حفاظتی است که در عین حفاظت و نگهداری از خویشتن ، حفاظت کره وسیع تری را مد نظر دارد . مطالعات انسان دارای ابعاد گوناگونی است ، که برای نیل به آنها در تلاش دایم می باشد . لایه های مختلف از اطلاعات مربوط به گذشته ، می توانند با دقت عمل و نگاه محققانه ، سرمایه هایی علمی و تاریخی برای بشریت قلمداد گردند . برای استفاده از این سرمایه ها ضروری است که اصل اسناد و آثار ، حفاظت شده و باقی بمانند و به عنوان موجوداتی زنده به حیات خود ادامه دهند .
شرایط حفاظت :
مقدمات حفاظت : برای نیل به امر حفاظت انجام مقدمات پژوهشی زیر ضروری است : پژوهش در زمان ، شکل و قالب ، عملکرد ، سبک و شیوه ، ساختار ، سازه ، تزیینات ، مواد و مصالح ، میزان تعامل محیط ، تفکر و اعتقادات سازندگان ، قابلیت گسترش ، توسعه و سیر تحول در زمینه های اجتماعی و اقتصادی اثر .2-جمع آوری مستندات ، مستند سازی و معرفی اثر در جهت حفاظت
3-یکی دیگر از فعالیت های حفاظتی که جنبه قانونی دارد ، ثبت اثر می باشد . به ثبت رسیدن هر اثر فرهنگی تاریخی در مرحله بررسی ضروری است .
تعریف مرمت :
مراحل مختلف حفاظت و تضمین ادامه حیات یک بنای تاریخی از لحاظ فنی شامل مراحل زیر است .
1- رفع خطر از بنا
2- مرمت استحفاظی و استحکامی
3- مرمت کامل ( جامع )
وضع فعلی طبقه اول وضع قبلی طبقه اول
معرفی تزئینات در معماری بقعه شیخ شهاب الدین:
و از طریق همین تزئینات می توان حدس زد که بنا یا قسمت های مختلف بنا مربوط به چه دورانی می باشد .
در پایین تصاویری از تزئینات این مجموعه نشان داده شده است .
منبع: www.aharri.com
ایجاد رطوبت در دیوار بیرونی
علت : زهکشی نا مناسب – وجود باغچه در اطراف بناپیشنهادات :
جهت رفع رطوبت های صعودی بنا مثل عکس مقابل راهکارهای زیر توصیه می شود .
1- زهکشی
2- تعویض ازاره های سنگیراهکارهای پیشنهادی :
1-حد الامکان زهکشی را دویاره به صورت اصولی و درست اجرا نمایند .
2-موقعیت باغچه ها را به کمی دورتر از بنا تغییر مکان دهند .
3-عایق کاری مناسب با شرایط اقلیمی منطقه پشت ازاره ها
4-ایجاد کفسازی مناسب برای جلوگیری از جمع شدن آب هنگام بارش